lördag, december 13, 2008

Lucia... och 3:e Advent!

Bilderna skulle egentligen varit i omvänd
ordning,men kom på efteråt att jag ville
ha med Adventsljusen.Har trixat lite med
bilden i Digimax Master..ett program
som hör till min kamera,kul var det.

Bild lånad från internet
*******
Denna artikel handlar om högtiden lucia
Lucia firas den 13 december och markerar tillsammans med advent inledningen på julfirandet. Innan den gregorianska kalendern infördes under 1700-talet inföll lucia samtidigt som vintersolståndetnorra halvklotet. Traditionen har genomgått flera olika faser av tillägg, och det var först under det tidiga 1900-talet som den blev allmänt spridd i Sverige.
Traditionen som förekommer i Sverige (se även Sveriges Lucia) har spritt sig från Västergötland och Värmland till hela Sverige och under 1900-talet också till andra områden såsom finlandssvenska områden i Finland, som Åland, och i viss mån även till Danmark, Norge, samt bland svenskättade i USA. Lucia är ett sicilianskt namn som betyder den ljusa och kommer av latinets lux, lucis, som betyder ljus.
I Italien firas Lucia genom att barnen lämnar över mat till Lucia och till den "flygande åsnan" som hjälper henne att ge presenter. Om de råkar se henne kommer hon enligt sägnen att kasta aska i deras ögon, så att de blir tillfälligt blinda.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Denna artikel handlar om helgonet Lucia
Lucia (latin, ’den lysande’, ’ljusbärerskan’), född cirka 283 i Syrakusa, Sicilien, död 304 i Syrakusa, var jungfru, och blev sedermera martyr och helgon med festdag 13 december.
Den unga kristna jungfrun Lucia led martyrdöden under kejsar Diocletianus förföljelse. Hon avbildas i den kristna konsten med ett svärd eller en dolk och ett sår i halsen. Hon kan också hålla två ögon på ett fat, vilken åsyftar legenden att hon före sin död rev ut sina ögon och sände dem till sin trolovade. Guds moder gav henne dock ett par nya och ännu vackrare ögon. Som attribut har hon dessutom en palmkvist och en oljelampa eller ett ljus i handen.

Lucias levnad
Lucia föddes i en rik familj i Syrakusa i Sicilien. Hennes far dog när hon var liten och hon blev uppfostrad av sin mor, Eutychia. Redan som liten skall hon ha avlagt kyskhetslöfte, dock berättade hon inte det för någon. När hon blev äldre lovade modern bort henne. Hon lyckades försena förlovningen och bad till Gud att han skulle hjälpa henne. Då blev hennes mor sjuk i blödarsjuka som ingen lyckades bota, och Lucia övertalade då modern att vallfärda till Catania och helgonet Agatas grav. När de kom fram skall Agata ha uppenbarat sig för Lucia och sagt "Varför ber du mig om något du själv kan ge din moder? Din tro har botat henne!" När modern då blev frisk lovade hon Lucia att inte lova bort henne till någon man, men friaren kände sig kränkt och angav henne för kejsar Diocletianus ståthållare som förföljde kristna.


~~~~~*~~~~~
Lucia blev arresterad och torterad men förlorade inte sin tro på Gud. Hon dömdes till att bli glädjeflicka på en bordell. Hon uppges då ha sagt att då hon inte gav sig frivilligt skulle hennes kyskhet vara dubbelt värd. När hon skulle åka genom staden till bordellen på ett spann bakom oxar, fryste spannet fast i marken och gick inte att rubba. De hällde då kokande olja på henne men hon blev inte skadad. I sin desperation körde någon svärdet genom halsen på henne och inte heller då dog hon. Hon levde ända tills någon kom för att ge henne den sista smörjelsen.


~~~~~*~~~~~
Det moderna Luciafirandet, med Lucior med ljus i håret, är faktiskt inte inspirerat från en berättelse där det sägs att Lucia bar ner mat till fångarna i de mörka fängelsehålorna, utan det är för att skänka lite ljus i en tid av mörker (i den julianska kalendern, den kalender vi hade fram 1753, var 13 december vintersolståndet, det vill säga årets mörkaste natt). Men legenden säger ändå för att kunna ta så mycket mat som möjligt i sina händer satte hon ljus på huvudet

~~~~~*~~~~~

Nu önskar jag er alla en fin Lucia
och en mysig tredje Advent!

Kram Maria!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Vill bara tala om att jag absolut inte har glömt bort dig.
Jag har för tillfället ingen ork över för bloggandet och kommentarerna blir få.
Jag hoppas att allt är bra med dig.
Så tråkigt att operationen inte blev av som du hoppades så på.

Hur har du fått fallande snöflingor på din sida, hur gör man?

Önskar dig en fortsatt trevlig lucia.
Kram!

Mizty sa...

Lussekram

från

mig

Mamma C sa...

Undrar det samma om vart du hitta länken ill snöflingorna. Fast jag får aldrig riktigt till det när jag ska lägga in en animerad bild. Dom blir aldrig rörliga. Lucia bilden jag har idag är animerad. Ha en bra luciadag och en fin 3:e advent
Kram Mamma C

Synnøve. sa...

Godmorgon min vän.
Så du hade en fin Lucia.
Skönt det. Här var det skönt ska jag säga.
Men såg inte en lucia, än mindre hört en sång....
Önskar dig en fin tredje advent nu.
Jag ska njuta en fin söndgag nu ialla fall.
Kram Synne.

Gårdsromantik sa...

Så fina bilder du trixat till - skall försöka sätta mig in i sånt under Jullovet.

Ja brukar gå in på Html koden och klippa ur bilderna - då kan man flytta dem var man vill.

Kram Maud

annette sa...

Hej Maria!
Tack för alla fina kommentarer hos mej och tack för grattishälsning!
Din header är för underbart söt med de nyfikna katterna i fönstret!!
Tack också för allt Du har lagt in om Lucia, har nog läst lite av det för många år sedan, lite intressant eftersom det är min dag;)
Men jag är glad att jag inte blev döpt till Lucia;)
Hur har det gått i veckan med Dina samtal Du skulle ha med Din läkare och eventuellt patientombudsmannen?

Ha nu en skön söndag!

Kramen //annette

Katta sa...

Hoppas din luciahelg varit bra.Vilka söta glitter graphics du har Kram Katta

Anonym sa...

Hoppas din lucia var fin och tredje advent!
SV: Jo jag köpte ett halssmycke en ängel till en som jag tcker är en ängel.. Kram

Anonym sa...

Hoppas din lucia var fin och tredje advent!
SV: Jo jag köpte ett halssmycke en ängel till en som jag tcker är en ängel.. Kram