onsdag, mars 18, 2009

Vackra pelargoner i långa rader!

Signes enkla vita

Mårbacka

Äppelblom

Millfield Rose


Happy birthday


Bullareblomman

Black Knight


Blodröd

Betlehem

Heliga Birgitta
~~``*´´~~
Hittade en så fin sida igår
med pelargoner av alla de sorter
och färger av alla de slag!
Kika in hit så får du se Här
Jag älskar pelargoner men jag
kan tyvärr inte köpa några,för mina
katter äter på dom,trodde att dom skulle
låta bli dom eftersom dom har en ganska
stark doft när man rör vid bladen...många
är ju allergiska mot dessa vackra blommor..
och även andra väldoftande blommor.
Tänk att denna gamla älskade blomma
finns i så många olika former och färger..och
så många olika arter av denna fina blomma!
Ni som älskar pelargoner,gå gärna in på
länken ovanför och njut av alla fina bilder,
pelargonerna kan även beställas.=)
Blommorna på bilderna ovanför är
bara ett urval av alla sorter som finns,
ser ni så fina och unika namn varje blomma har!
Fick ett tips av Paula..ännu en fin länk..
kika in här,Tack snälla Du!












31 kommentarer:

Gisan sa...

Åh så vackra! Tyvärr har jag sett så många misskötta att jag hittills haft negativa vibbar av dem. Men nu har du ju visat deras rätta sida :-) Kramar...

japp sa...

Heeij Mia.. åå, de är ju så härligt me pelargoner.. har ju jobbat me blommor, å gått Trädg.utbildning.. å pelargoner var ju nåt som man hade hemma massor av, både ute å inne.
Nu har jag inte kvar nåt av dom, tyvärr.. de gäller ju å få moderplantan å överleva, å hos mej finns lite ljus för det inne.. tyvärr.

Får ta upp de där me blommor snart igen, för man saknar ju det.

Sparade den länken, så man kan gå in å beställa sen åså.. roligt att du tog upp just den blomman, många tycker ju att de är en "tant-blomma"...INTE JAG! jag älskar den, å de finns ju sååå mycket olika varianter, vi har ju haft en av Sveriges stora pelargonodlare här i Pite.. han har lagt ner, tyvärr. Han parade ju nya sorter å allt.. spännande var de, de fanns massor me "Pite-sorter".

Hur har du det annars då vännen?
Här är de såå härligt ute, ska väl ut en sväng me tjejerna, sen ska Sofie till skolan, skjutsas såklart..:-)

Ha de jättebra.kram på dej. Helén.

paula sa...

så kul med pellisar
jag hade dille på dem för några år sedan hade 300 olkia pellisar
bla, snövit och dvärgarna
kolla www.pelargonsällskapet.se
ha det bra
kramiz

Synnøve. sa...

Så vackra blommor det är, pelargoner.
Hade fem stycken på vinterförvaring, men de har inte klarat sig...
Så nu blir det att köpa nya igen...
Får se vilka jag finner. Men det var många vackra där...

Hoppas det gått bra med dator och externa hårddiskar nu...
Kramen Synne.

UllaJohanna sa...

Åh, den där som heter "äppelblom" blev en favorit bland dom du visade här...
Och det fick mig att komma ihåg att mina stacars pelargoner står på övervintring i garaget. Kanske hög tid att plocka in dom?

Minnet är bra - men kort :-)!

Kramen!!!

NoOne sa...

Ååå Waooo va Vackra ♥....*Kraam* Pårej,vännen....

Agnes Maria sa...

Hej !!

Pelargoner kan jag ju inte vara utan, men jag har mina ute på gården på sommaren så mina gulliga ulltussar inte kan bita på dom.
Millfileld Rose måste jag beställa, så vacker !!
Tack för tipset.
Kvällskramar från mig.
Åsa

Sanna & Niklas Bröllop! sa...

UNDERBARA PELAGONER!
Bara älskar dom!
Förr tyckte jag att det var tant blommor...men jag börjar ju bli en! =)
Kraam sanna

gulle hexan sa...

hej Maria:)
tack söta du för din rara kommentar... vad fina pellargonior du visar,.. dom är så bra å fina blommor..tacksamma alafall att ha... lätta att ta stiklingar av..:) oxå..jag har bara pellargonior och klivia..:) så lättskötta å billiga i drift:)
dina katter verkar ha det så himmlans gott hos dig...:)
kram

Mamma C sa...

Perlagoner är så vackra och fina blommor. Jag tycker den där doften är sommar, som kommer från perlagonen.
Kram Mamma C

lovefriidrott sa...

Hej Maria,
först måste jag få säga VILKEN UNDERBAR DIKT!!! du har skrivit på högersida oj oj jag rös.
Måste be mikn svägerska läsa den dom miste sin son samma dag som min Chanelle föddes en STOR tragedi i vår familj:(
Jättefina blommor du har...åh vad jag längar till våren
Många kramar Sari

Christina sa...

Mårbacka tycker jag om och vita pelargoner är bara så fina.
Ha det gott vännen
Kram

lovefriidrott sa...

Kikar in igen för att önska dig en trevlig helg vännen
Många Kramar sari

HAGENS VITA VARDAG sa...

Å så fina bilder, underbart med pelargoner! men du ...äter mirrarna på dem =/ som du säger deluktar ju skarpt men de kanske är goda !=)
Ha de så gott
Kram Anna

Snuttan sa...

Så vackert det är

Underbart

Kram
Åsa

hemma hos lilla mej sa...

Hej Maria.Vilka fina pellisar.Ja herre gud vilken enegi man får när det är gött väder blir som 15 eller????Ha det gott kramizzar ~~~~RITA~~~~.

Roses & Angels sa...

Hej! Nu är jag hemma igen! Tack för dina fina kommentarer! :-). Hoppas du mår bra. OJ vad mycket man kunde ha handlat på finska sidan hahah men jag fick lägga koppel på mig själv. LITE har jag dock fått med mig ska fota det idag innan jag packar ner det. Allt bra med dig?? Vinsten som min man vann kom så lägligt nu hihih. MEN han spelar också!! Hoppas du får en härligt helg. OCH förlåt om jag nu inte riktigt kommer ihåg vad du skrev hahha har så många kommentarer så man blandar ihop lite. Vi hörs mera kram Christa

japp sa...

Halloj.. joo, tänk att de finns såå många olika formationer å färger av pelargoner.. å jga gillar ju även Dr.Vesterlunds-blomman.. eller citron-pelargon, kan man nog kalla den. Den har fjuniga blad å doftar citron. Lite mer skira blad.
Endel tycker tyvärr att den luktar pink.. men inte jag..jag älskar den..;-)

Japp, när sola skiner då städar jag..hahah.. nee, jag gjorde INTE klart igår, tyvärr.. har kvar å göra idag. Men jag var ju ute me hundarna på isen istället. de var ju viktigt me. De var såå härligt.
Idag är de jättevarmt, soligt å ingen blåst.. igår blåste de mer.. nu får snön fara.. hoppas de går fort.

Nu ska jag städa på..kram på dej vännen. Helén.

Bloggullet sa...

Såna fina bilder, bara namnen gör ju en salig. Jag brukar ha pelagoner i trädgården på sommaren.
Ha en skön helg.
Kramar

Anonym sa...

Pelargoner är = vår för mej, jag älskar dom! Jag köpte faktiskt 2 st idag när vi var och handlade, rosa såklart =)
Jättefina bilder du har lagt in på dom!

Hoppas att du haft en riktigt mysig helg!

Kram Maria

Hemma hos Klara... sa...

Ja, perlagoner är fina. När jag var yngre så var det den värsta blomman jag visste, men jag skaffade mina första när jag flyttade hemmifrån sen dess har jag gillat dem.

Ha en fortsatt bra helg!
Kram Helena

Anonym sa...

Jag har alltid varit svag för vita blommor men aldrig köpt vit pelargon av någon anledning.
Det får bli ändring på det nu!
Jättefina bilder du visar, tack!

Ha det så gott, kramar.

UllaJohanna sa...

Du har nåt att hämta hos mig ;-)!

Söndagskram!!!

annette sa...

Så vackra bilder på pelargoner, bara älskar den blomman, har en kollega som älskar dom ännu mer, tror hon har 250 olika sprter, hon har även väldigt mkt vilda sorter, synd Du inte kan dem hemma hos Dej, skulle passa i Dina fönster har jag en känsla av!
Hoppas det är okej med Dej!

KRAMAR!
annette

MOONLOVER´S sa...

hejsan
så fina blommor=) måste spana in den bloggen sen. hoppas helgen varit bra. kram från mig

Gårdsromantik sa...

Hj Maria!

Så många vackra Pelargonier - den där nattens drottning - var min absoluta favorit.

Kika in till mig - jag har en tävling på gång!

Kram Maud

Christina sa...

Hej min vän!
Hoppas att allt är ok med dig?
Önskar dig en skön dag
Kram

Pixi sa...

Visste inte att det fanns så många olika varianter! WOW! Må gott =)

Roses & Angels sa...

Hej SVEJS! Hur har du det? Här är väl allt som vanligt. Mycket händer på kort tid så att säga haha. Har inte sett några uppdateringa på din blogg så tänkte kika in och kolla läget. Hoppas att allt är bra. Vi hörs kram Christa

Bilder från min kamera sa...

Så många fina färger och sorter det tydligen finns av pelargoner. Den blomma fanns alltid att se i fönstren och allrahelst i köksfönstren förr. När jag bodde i hus hade jag flera olika färger, men i lägenhet är det inte många växter som trivs. Värmen och den torra luften, är den bidragande orsaken.

Hoppas allt är bra med dig Maria. Ser att ditt inlägg är från den 18.
Kan tänka mig att din värk gör än en gång att du inte orkar sitta vid datorn.

Önskar att du snart få din operation genomförd så du få känna dig värkfri. Det önskar jag dig av hela mitt hjärta.


Varma kramar till dig Maria!

Anonym sa...

Kikar in för att ge dej en cyberkram

hoppas att allt är gott med dej

Kram Maria